Arak kepala lembu bantah pindah kuil (Penjelasan YB Khalid Samad)

August 29, 2009 at 4:10 pm | Posted in PENGUMUMAN | 2 Comments

Berikut merupakan penjelasan YB Khalid Samad berkaitan dengan isu pembinaan kuil Hindu di Shah Alam.

kepala lembu, kuil, shah alam

Gambar ehsan Malaysiakini

1. Persoalan Kuil di Sek 19 dan Tindakan Pewaris

[update 11/1/09] the English translation and review by AirKosong: An incident of how UMNO goons intend to destabilise society

Kerajaan BN telah meninggalkan banyak perkara yang perlu diperbetulkan oleh kerajaan PR selepas kami mengambil alih. Selain dari penyelewengan dan salah guna kuasa yang menjadi bagaikan ‘signiature’ BN, terdapat juga persoalan projek-projek terbengkalai, projek-projek di lereng bukit yang tidak patut diluluskan tetapi diluluskan, penduduk rumah setinggan, kemiskinan bandar dan ‘lain-lain’. Di antara yang ‘lain-lain’ itu adalah persoalan kuil-kuil yang bertaburan yang telah tidak diurus dengan baik apatah lagi bertanggung jawab oleh BN.

Kebanyakan dari kuil-kuil ini merupakan kuil yang telah dibina semasa tempat berkenaan merupakan estet getah pada tahun-tahun sebelum Malaya merdeka. Apabila estet itu diambil-alih untuk dijadikan kawasan perumahan, pada tahun-tahun selepas merdeka, pekerja-pekerja ladang dipindahkan tetapi kuil mereka dibiarkan di tempat asal. Ianya tidak dipindahkan bersama penduduknya. Akhirnya penduduk asal terus mengunjungi kuil tersebut sambil kawasan persekitaran dibangunkan. Kuil mereka juga terus dibangunkan mereka.

Kesudahannya adalah seperti apa yang terdapat di Seksyen 19, Shah Alam! Rumah-rumah yang didiami orang Melayu berhampiran dan berhadapan kuil. Keadaan ini lebih merumitkan apabila penduduk memberitahu bahawa semasa membeli rumah-rumah mereka, PKNS telah menjamin bahawa kuil berkenaan tidak akan lagi berada disitu apabila rumah mereka siap. Namun, di bawah BN, janji seperti biasa tinggal sebagai janji. Masalah ini telah wujud selama 20 tahun lebih dan apabila PR mengambil alih, kami terpaksa menyelesaikan masalah yang diwujudkan BN ini. BN hanya pandai menimbulkan masalah tetapi buntu untuk mencari penyelesaian.

Dasar kerajaan PR adalah mudah. Pertama, kuil-kuil yang lama ini perlu dipindahkan ke satu tempat yang lebih sesuai. Tempat perlu dikenal pasti oleh PBT dan semestinya dipersetujui oleh pengguna kuil berkenaan. PBT perlu mengambil kira segala permasalahan yang akan dihadapi oleh pengguna kuil hasil dari pemindahan tersebut. Sambil itu, pembinaan kuil baru, selain dari hasil perpindahan, juga dihentikan.

Pada Khamis 8hb Januari, sambil saya menghadiri mesyuarat berhubung penduduk Rimba Jaya yang telah dirobohkan rumah-rumah mereka oleh kerajaan BN (masalah yang diwarisi lagi!), saya mendapat maklumat dari seorang penduduk Melayu Seksyen 19 bahawa ada sekumpulan Melayu telah datang untuk menimbulkan ketegangan di kuil tersebut. Selepas mesyuarat berkenaan saya bergegas ke sana dan mendapati sekumpulan orang, kebanyakan mereka orang luar, berkumpul berhampiran kuil tersebut. Mereka ingin membina ‘gelanggang silat’ di tepi kuil dan akan mengadakan kenduri untuk merasmikan pembukaan gelanggang tersebut pada hari Sabtu 10hb ini. Untuk kenduri itu mereka akan tumbangkan 2 ekor lembu! Seterusnya mereka akan menjamu penduduk dan orang ramai di depan kuil berkenaan. Gelanggang mereka akan dibina tanpa membuat apa-apa permohonan kepada phak berkuasa kerana kata mereka, kuil tersebut juga tidak mendapat kebenaran!

Orang yang mengetuai kumpulan tersebut datangnya dari Melaka! Dia menyatakan dia ‘mewakili rakyat’ dan tindakan ini terpaksa mereka ambil melalui persatuan NGO mereka yang bernama ‘PEWARIS’ kerana kerajaan PR masih berhoneymoon. Dia berkata penduduk sudah hilang kepercayaan kepada kerajaan dan oleh itu penduduk memanggil mereka turun. Amat jelas, soal gelanggang silat dan sebagainya hanya satu helah. Sebenarnya mereka mahu provoke pihak kuil berkenaan.

Saya menyatakan ‘wakil rakyat’ di sini adalah saya, bukan dia (mungkin dia ingat dia masih di Melaka). Sekiranya dia ingin mewakili rakyat, dia patut turun bertanding dalam PRU yang akan datang. Saya juga memberitahunya bahawa yang ‘berhoneymoon’ selama 50 tahun adalah BN! Saya menjelaskan bahawa pihak kerajaan sedang menguruskan perkara ini dan kita harus diberi masa. Kalau BN tak dapat buat apa-apa dalam tempoh 20 tahun lebih, semenjak rumah-rumah mula didiami, takkanlah saya tidak boleh diberi tempoh setahun, kata saya lagi. Malahan, tambah saya, pada bulan 5 atau 6 tahun lepas, saya telah bertemu dengan penduduk di dewan Masjid Sek. 19 dan berbincang dengan mereka dan memohon tempoh setahun. Mereka telah bersetuju.

Orang Melaka ini terus menuduh bahawa PR mendiamkan diri bila orang India membina kuil-kuil baru di merata Shah Alam. Saya nyatakan tiada kuil baru dibina dan dia gelakkan saya. Saya beritahu dia, “tunjuk saya di mana kalau kamu bercakap benar!” Dia pun terus ke keretanya, minta saya ikut di belakang sambil dengan penuh keyakinan mengatakan, “mari, saya tunjuk awak”! Maka saya mengekorinya; hai orang Melaka ini yang menganggap dirinya lebih tahu Shah Alam dari orang Shah Alam. Akhirnya dia bawa saya ke sebuah kuil di tepi landasan keretapi di Seksyen 15. Saya beritahu dia kuil itu telah ada di situ “sebelum kamu dilahirkan ke dunia ini”. Dia diam dan terus kembali ke kuil Seksyen 19.

Tidak puas hati lagi dia mencabar saya sebaik sahaja kita sampai di Seksyen 19, “awak orang Melayu, orang Islam, kenapa awak sibuk sangat nak membela kuil ini”? Saya jawab, “kerana Islam mengajar saya supaya bertindak adil terhadap semua manusia. Mereka, walaupun bukan Islam, ada hak dan Islam menuntut kita menghormati hak mereka”. Dia diam. Seterusnya dia berkata dia tak tahu sangat soal agama ini.Saya menambah lagi, “kita marah bila Israel mengasari ummat Islam di Gaza, jangan kita pula mengikut perangai Israel”.

Melihat dia mula teragak-agak saya pun menyatakan bahawa saya tahu Pewaris dan Pekida adalah NGO yang adik beradik. Penaung Pekida adalah PM maka semestinya begitu juga Pewaris. Kedua-dua NGO ini dikuasai oleh ahli UMNO. Saya tahu juga bahawa tindakan mereka ini, pada masa ini, ada hubung kait dengan PR kecil KT. Mereka ingin menimbulkan ketegangan dan masalah kaum supaya dengan itu mereka boleh menjaja keseluruh negara bahawa PR telah gagal menyelesaikan masalah ini di Selangor; dan Selangor sekarang ada masalah perkauman. Dia diam dan selepas itu dia menegur saya kerana buruk sangka, tetapi dia tidak menafikannya.

Dengan itu saya berundur. Saya memberitahu pegawai Polis dan juga pihak penguatkuasa MBSA yang berada di sana bahawa ini tugas mereka. Mereka kena menjaga keselamatan dan keamanan. Saya difahamkan walaupun gelanggang tidak dibina, namun mereka ingin teruskan kenduri mereka. Mereka kata mereka akan menjemput saya sekali. Saya menjawab, ikut undang-undang. Kalau pembinaan gelanggang dapat kelulusan MBSA, saya datang.

Kalau tidak, program Aman Palestine di stadium Melawati pada 10hb jam 10 pagi adalah tempat yang lebih afdal bagi saya untuk hadir, begitu juga dia!

WalLahu ‘Alam


NOTA PENTING
:
Minta disebarkan perkara ini kerana dijangka provokasi yang sedemikian rupa akan digunakan lebih kerap lagi menjelang PRK-KT, maka harus sentiasa berwaspada. Jangan kita terpedaya!

sumber: YB Khalid Samad

2. Respon Pengunjung: Persoalan Kuil Seksyen 23

Terima kasih diucapkan atas komen-komen yang terima, termasuk yang menolak dan mempertikaikan tulisan saya. Isu yang dibincang memang ‛sensitif’, kerana dijadikan sensitif. Lebih-lebih lagi bila ada tukang perhangat. Namun perbincangan rasional perlu untuk menyelesaikan masalah yang diwarisi.

[Update 21/8/09 Peta Seksyen 23 Shah Alam, ihsan anak_perelih]

Ada beberapa point yang perlu saya respon dan jelaskan di sini seperti berikut:-

1. Public Hearing / Pertemuan dengan penduduk
Seperti yang dijelaskan, pertemuan dengan penduduk akan diadakan. Status isu ini buat masa ini masih merupakan cadangan. Namun cadangan ini merupakan cadangan yang telah diluluskan oleh kerajaan untuk dikemukakan. Ini adalah seperti yang saya jelaskan kepada penduduk di Surau Seksyen 23 beberapa bulan dahulu. Ya, saya pernah berjumpa dengan mereka. Pada masa itu cadangan lokasi baru hendak disampaikan kepada kerajaan untuk dipertimbangkan. Saya telah nyatakan bahawa sekiranya ianya diluluskan, maka saya akan bertemu dengan penduduk untuk mendapat pandangan dan feedback. Sekiranya tidak diluluskan, nak bincang buat apa?

Dulu pernah diluluskan cadangan di kawasan lain di Seksyen 23 juga, tengah-tengah kawasan Industri. Selepas itu diadakan pertemuan dengan pengilang-pengilang. Atas faktor keselamatan, disebabkan lalu lalang container dan fork-lift yang beroperasi tak tentu waktu. Dikhuatiri nanti ada pula wanita dan kanak-kanak yang akan kesitu, maka cadangan itu dibatalkan.

Ada yang bertanya “Bukankah untuk menukar tanah industri kepada tanah komersial memerlukan public hearing”?

Sebenarnya kalau “dari sudut undang-undang, public hearing tidak perlu”. Itu undang-undang sekarang yang sedia wujud dan ianya belum lagi ditukar. Namun, amalan Kerajaan PR ialah amalan mendengar pandangan rakyat. Oleh itu, seperti yang disebut, public hearing tetap akan diadakan dengan penduduk Seksyen 23. InsyaAllah selepas Permatang Pasir saya akan turun bersama YB Roziah. Tiada apa-apa kerja yang telah dimulakan, berhubung pembinaan kuil ini, maka tak perlu disegerakan sangat. Hanya dihangatkan oleh golongan tertentu sehingga turunnya Noh Omar. Kenapa dia tak turun ke Sek 19 dulu?

Sambil kami mendengar pandangan dan pendapat penduduk Seksyen 23, kami harap mereka juga akan mendengar penjelasan kami. Biarlah 2-way dan kedua-dua pihak datang dengan pemikiran yang terbuka. Ada yang berkata “apa guna pertemuan, kerajaan tidak mahu dengar pandangan kami!” Begitulah juga sebaliknya. Oleh itu sama-sama bersikap terbuka dan dengar hujah dan penerangan masing-masing. Pada masa yang sama, kita sama-sama mencari penyelesaian yang terbaik.

2. Kawasan majoriti Hindu
Ada pula yang bijak pandai berkata “Majoriti penduduk di seksyen 19 dan 23 adalah Islam. Kuil tak sepatutnya berada dikawasan tersebut. Pindahkan saja ke kawasan penduduk majoriti Hindu di kawasan lain”.

Hakikatnya tiada kawasan di Shah Alam yang mana masyarakat Hindu majoriti. Oleh itu, kuil ini akan memenuhi keperluan untuk Seksyen 19, 20 dan 23. Keseluruhannya saya dimaklumkan melebihi 1,000 penganut Hindu. Ada yang kata dah banyak kuil di Seksyen 19, 20 dan 23. Mereka berbohong. Hanya ada satu sahaja dan ianya di Seksyen 19. Dan kuil inilah yang ingin dipindahkan. Dasar kerajaan PR, ‛Tiada kuil baru dan tiada kuil yang diroboh’.

Ada juga yang menyatakan ada kuil hanya 1 km dari Seksyen 23, iaitu di Sri Muda. Kuil Sri Muda terletak 3 km dari lokasi berkenaan. Bukan 1 km, harap maaf ya.

Ada pula yang menambah Seksyen 22 adalah tapak cadangan kerajaan BN dulu, majoriti masyarakat Hindu. Hakikatnya tapak cadangan BN adalah kawasan kilang, jauh dari mana-mana penduduk, Muslim mahupun Hindu. Terlalu jauh dan amat tidak sesuai. Kalau betul ingin membantu, biarlah ikhlas, biarlah adil.

Cadangan tapak di Seksyen 23 terhasil bukan kerana ikut cakap ataupun telunjuk sesiapa, hanya kami semua berusaha mencari penyelesaian yang wajar untuk semua pihak.

Adakah sekiranya mereka minoriti, maka bererti mereka tidak ada hak untuk beramal dengan agama mereka? Tidak boleh adakan kuil? Dasar sebegini adalah tidak wajar. Cubalah merantau sedikit dan tinjau di negara-negara yang orang Islamnya adalah minoriti. Sebaliknya, kaedah satu kuil untuk beberapa ratus orang penganut seperti yang dicadangkan adalah lebih wajar. Inilah yang sedang diusahakan.

Ada yang bertanya “Apakah YB sendiri ingin mendera, menyeksa ataupun menderhaka pula kepada penduduk seksyen 23?” Hakikatnya, kalau dicadangkan letak depan rumah macam di Seksyen 19, bolehlah dituduh mendera, menyeksa ataupun derhaka. Itu yang UMNO buat selama ini. Tetapi yang dicadangkan adalah 200 meter dari rumah dan 200 meter juga dari Surau.

Di seksyen 16, kuil Hindu hanya 200 meter dari Masjid Jami’ Tun Raja Uda. 50 meter sahaja rasanya dari Flat yang majoritinya orang Melayu. Pada masa itu tiada pula ‘hero Melayu’ datang membantah. Maklumlah, BN punya kerja. Pada masa itu lain cakapnya. Kami sebagai pembangkang dulu pun tidak membantah. Kerana kami faham, masyarakat Hindu pun ada hak untuk mengamalkan agama mereka. Inilah yang dikatakan pembangkang yang bertanggung jawab. Bukan macam sekarang. Nak perhangat tanpa memikirkan penyelesaian bagi ummat Islam di Seksyen 19 dan keperluan masyarakat Hindu secara menyeluruh.

3. Masalah pembinaan kuil di merata tempat
Masalah yang disebut berhubung pembinaan kuil secara ‛pacak sahaja’ memang diatasi dengan adanya garis panduan yang jelas. Berdasarkan garis panduan inilah kuil yang sedia ada ingin dipindahkan. Ianya bukan kuil baru dan ianya bukan melalui dasar ‛pacak sahaja’. Satu kuil ini adalah untuk kegunaan penganut Hindu dari Seksyen 19, 20 dan 23 yang dimaklumkan jumlahnya melebihi 1,000 orang.

Ada pula yang berkata “Kebelakangan ini kita dapat melihat pelanggaran-pelanggaran undang-undang yang telah wujud dan didapati sesuai dengan semua rakyat berhubung dengan pembinaan Masjid, Surau serta rumah-rumah ibadat yang lain”.

Hmmm, mungkin yang menulis ini lupa Seksyen 19 kut? Oleh kerana tiada garis panduan yang jelas pada zaman dulu (BN) maka suasana ini terhasil. Harap ingat, kita nak selesaikan masalah yang sedia wujud. Begitu juga dengan beberapa kuil yang lain yang menanti penyelesaian.

4. Masalah sosial masyarakat India
Ada yang timbulkan isu masalah sosial dan jenayah yang membabitkan masyarakat India. Kata mereka, “Kami peniaga dan dalam satu tahun ditimpa kes rompakan berparang. Cara mereka masuk, terus serang dan tetak. Selama 10 tahun, kaum ini lah yang membuat kawasan kami tidak aman”.

Persoalannya, sekiranya benar sekalipun, bagaimana mahu selesaikan masalah ini kalau tidak melalui mengukuhkan aspek moral dan keagamaan mereka? Kerajaan PR memilih pendekatan bersepadu, sambil ditingkatkan kemudahan persekolahan mereka (di mana bantuan tidak disonglap MIC), dibantu aspek ekonomi mereka dan sambil itu juga aspek sosial mereka, persoalan moral dan keagamaan (kuil) tidak dinafikan. Barulah wajar untuk diharapkan perubahan.

Kalau pendekatan sebaliknya diusahakan, seperti amalan BN selama ini yang membuncitkan golongan tertentu sahaja, adakah akan berlaku perubahan?

5. Teguran terhadap diri saya dll.
Ada yang komen, “satu lagi, selama 25 tahun duduk di shah alam ini saya belum ada dengar cerita org bantah nak buat kuliyyah..so, kenyataan YB tu saya sanggah lah..kalau setakat hearsay tu YB..buang je lah berita tu..tapi kalau tempat lain selain drp Shah ALam yg aman damai ni YB..saya tak tahu lah…”.

Eh, tuan tak dengar ke? Bukan sekadar kuliyyah dibantah, SURAU DI KUNCI oleh puak-puak tu! Surau Seksyen 8 dikunci, selama 9 bulan bermula 3 hari sebelum bulan puasa tahun 2007. Para penceramah disenarai hitamkan, termasuklah Dato’ Dr. Haron Din.

Ada juga yang sebut “tapi saya rasa YB lebih hebat lagi sebab membenarkan kalimah ALLAH digunakan utk penganut kristian. Jangan lah YB salahkan UMNO pulak sebab penganut kristian guna kalimah ALLAH..”

Apa nak buat tuan, bukannya saya sendiri yang reka, Al-Quran sendiri sebut “Dan berkata orang-orang Yahudi dan Nasrani. Kami ini anak Allah dan kekasihNya..” (Al-Maaidah 18). Yang jelas menunjukkan nama Allah digunakan oleh orang kristian. Harap bacalah penerangan saya dalam artikel yang bertajuk Ismu Allah.

Akhirnya, komen seorang lagi pengunjung, “sementara kita ada kuasa ni..bantulah org melayu..shah alam bandar melayu..kerana gaji yang seciput tu..janganlah kita hina agama kita..haram kita makan gaji yang tak halal…darah daging kita pun haram..juga daging anak2 kita…satu peringatan jangan sampai Allah butakan mata hati kita..tak sempat bertaubat nanti…tapi nampaknya perbuatan kamu lebih kepada menghina agama kau sendiri”.

Inilah sedih bila kita baca. Bukan kerana teguran keatas diri saya ini. Tetapi, sedih kerana apabila kita ingin zahirkan keadilan Islam yang membela semua manusia, kita dibelenggu oleh kefahaman Islam tajaan UMNO selama ini. Islam adalah Melayu. Perjuangan Islam adalah perjuang untuk orang Melayu. Sampai bila kita akan terperangkap dengan fahaman yang sebegini. Adakah dengan membantu kaum lain yang beragama lain maka kita menghina Islam? Bukankah Islam itu menuntut keadilan. Bukankah adil itu lebih hampir kepada keTaqwaan? Mungkin inilah sebabnya mengapa selama ini Islam tidak menawan hati manusia lain di Malaysia ini. Kita hendak Islam untuk Melayu sahaja dan tidak mahu menzahirkan keadilan Islam itu sendiri.

Zahirkan keadilan Islam! Yang lemah dibela, samada Muslim dan bukan Muslim. Hak dipenuhi, Muslim dan bukan Muslim. Mengajak, mempelawa dan menarik bukan melawan dan menentang memanjang. InsyaAllah manusia lain akan tertarik. Kalau tak bersama Islam sekalipun, sekurang-kurangnya tidak menentang Islam.

Satu hari kelak, insyaAllah saya akan ceritakan pula kisah Saidina Umar Al Khattab semasa di Palestine.

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

sumber: YB Khalid Samad

Ramadan: The Month of Mercy to Muslims

August 28, 2009 at 9:56 pm | Posted in ARTIKEL | Leave a comment

source: islamonline.net

By Sheikh `Aa’id `Abdullah Al-Qarni

Mercy is a favor from Allah that He puts in the hearts of whomsoever He wills of His servants. Verily, Allah will have mercy on His servants who show mercy to others, as He is the Most Compassionate the Most Merciful. He loves the merciful and calls to mercy. He orders His servants to enjoin patience and mercy. A person may lack mercy for some reasons, such as the abundance of sins and disobedience. This is because sins stain people’s hearts to the extent that they ultimately blind them until their hearts become harder than stones. Allah, speaking about the Children of Israel, says: {And yet, after all this, your hearts hardened and became like rocks, or even harder}. (2: 74) Allah also says about them when they opposed and rebelled against the Divine law: {Then, for having broken their solemn pledge, We rejected them and caused their hearts to harden}. (5: 13)

Among the things that cause a loss of mercy is arrogance with wealth and pride with riches. Allah says: {Nay, verily, man becomes grossly overweening whenever he believes himself to be self-sufficient}. (96: 6-7) The day the heart is disciplined with faith and good deeds it fills with mercy and kindness. Another reason for the weakness of mercy is the abundance of gluttony and saturation, because they give rise to contempt and recklessness. Hence, the month of fasting was prescribed to crush this unruliness and ill discipline. The fasting person is naturally among the most merciful people. That is because he has tasted hunger, experienced thirst, and endured hardship. Therefore, his soul is enveloped with mercy, care and gentleness for Muslims.

Mercy is something that every Muslim is required to show to his brother Muslim. It is a requirement from every responsible custodian toward those under his care. He should feel sorry for them and be lenient towards them. Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, is reported to have said: “O Allah! Whoever is entrusted with authority over any affair of the Muslims and made it difficult for them, make it difficult for him. And whoever is entrusted over any affair of the Muslims and is kind towards them, be kind towards him.”

In an authentic Hadith, the Prophet, peace and blessings be upon him, also said: “Whoever oversees an affair for my nation and disappeared or abandoned them without fulfilling their needs while impoverishing them, Allah will debar him from his needs and impoverish him on the Day of Judgement.”

Mercy demands that the scholar and teacher should be gentle toward his students and lead them to the easiest and best ways to love him and benefit from his teachings. If he does this Allah will decree for him the most excellent and abounding reward. Listen to the manner in which Allah praises His Prophet, peace and blessings be upon him: {And it was by God’s grace that thou [O Prophet] didst deal gently with thy followers: for if thou hadst been harsh and hard of heart, they would indeed have broken away from thee}. (3: 159)

Mercy further requires from the imam that he should not make worship difficult for his followers or cause them harm. On the contrary, he should be merciful, kind and wise. The Prophet, peace and blessings be upon him, said: “Whoever leads the people in prayer must make it easy because among them are the old, the sick, the young and the needy.” It was narrated that when Mu`adh once extended the prayer the Prophet, peace and blessings be upon him, said to him: “Are you a troublemaker O Mu`adh? Are you a troublemaker O Mu`adh? Are you a troublemaker O Mu`adh?”

In the same manner, when `Uthman Ibn Abu Al-`As Ath-Thaqafi requested: ‘O Messenger of Allah, make me an Imam of my people.’ The Prophet, peace and blessings be upon him, said: ‘You are their Imam so lead the prayer according to the weakest of them and take a caller to prayer who would seek no payment for doing so.’

Mercy dictates that the one who calls to Islam must advise those whom he is inviting with tenderness. That he should, moreover, clarify issues to them with concern. He should not hurt, defame people or even revile the disobedient in public. Allah advised Moses and Aaron to employ the following methods in their call to the tyrant Pharaoh: {But speak unto him in a mild manner, so that he might bethink himself or [at least] be filled with apprehension}. (20: 44)

He also says: {Call thou [all mankind] unto thy Sustainer’s path with wisdom and goodly exhortation, and argue with them in the most kindly manner}. (16: 125)

The eminent jurist and Islamic scholar, Imam Ash-Shafi`i wrote:

Support me with your advice in private, and avoid advising me in public.

Surely giving advice among the people is a kind of reproach, which I would rather not listen to.

If you disobey and ignore my wish, don’t be saddened if you are not obeyed.

Mercy is required from a father to his children. The mercy of the father or mother towards their children has the greatest effect on their integrity, well-being and obedience. Self-praise and harshness only open the door to despair. The Prophet, peace and blessings be upon him, said: “Kindness was never bestowed upon something except that it beautified it, and it was never removed from that thing except that it made it ugly.”

O you who fast and cause hunger to your stomach, there are thousands of stomachs more awaiting a meal. Will there not arise from amongst you those who would feed them? O you who fast and cause thirst to your liver, there are thousands more who await a mouthful of water. Will there not arise from amongst you those who would quench their thirst? O you who fast and wear the finest garments, there are naked people out there awaiting only a piece of cloth to cover their bodies. Will there not then come forth from amongst you those who would clothe them?

O Allah! We implore to you to bestow on us your extended mercy that will forgive our sins and erase our misdeeds and errors.

Mudahkan Pendekatan Islam (Bahtera Perubahan-Dr MAZA)

August 28, 2009 at 9:50 pm | Posted in video | Leave a comment


Part 1


Part 2


Part 3

Hangus Deposit Jika Batal Beli : Ulasan Hukum

August 18, 2009 at 3:43 am | Posted in SOAL JAWAB | Leave a comment

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net


deposit1.jpg

SOALAN

Salam Ustaz.

Saya mempunyai sebuah rumah untuk dijual. Seorang pembeli bersetuju untuk membeli rumah tersebut dan dalam perjanjian kami, saya bersetuju untuk memberi tempoh 4 bulan kepada pembeli untuk menyelesaikan urusan pinjamannya dan sekiranya gagal, deposit akan hangus, iaitu jika dia menarik diri atau dia akan dikenakan penalti dengan membayar jumlah ansuran bulanan kepada pihak bank sekiranya masih ingin meneruskan pembelian.

Adakan jumlah ansuran bulanan itu dikirakan sebagai riba memandangkan kerugian yang saya tanggung kerana memberi tempoh lanjutan kepada pembeli tersebut.

Terima kasih

JAWAPAN

Sebelum menjawab secara langsung soalan yang dikemukakan, adalah lebih baik terdahulu pembaca memahami saya dua konsep deposit di dalam Fiqh Islam. Kedua-dua konsep ini banyak berlaku di dalam masyarakat kita, tanpa menyedari bagaimana pendirian Islam berkenaannya.

Kedua-dua bentuk deposit ini boleh berlaku dengan sama ada antara penjual dan bakal pembeli, atau pemilik aset dengan bakal penyewa atau juga di antara bakal partner di dalam sesebuah syarikat. Juga di antara sebuah syarikat dengan seseorang penulis, artis nasyid, ahli sukan dan sebagainya.

Berikut adalah dua konsepnya di dalam Fiqh Islam :-

1) Sebelum kontrak dimetarai : ia adalah ‘Hamish Jiddiyah

Hamisyh Jiddiyah adalah sejumlah wang yang dibayar kepada sama ada penjual aset bagi menunjukkan kesungguhan untuk membeli aset tersebut samada melalui bank atau terus darinya sendiri. Ia digelar sebagai ‘security deposit’ dan bersifat seperti booking fee atau commitment fee.

Ia juga dilakukan sebelum memeterai sebarang kontrak jual beli, dalam kata lainnya, ia adalah di luar aqad utama jual beli. Namun jika selepas itu kontrak berjaya dimetari, jumlah bayaran dari Hamish Jiddiyah ini akan dikira sebagai sebahagian daripada harga keseluruhan aset.

Jika pihak pelanggan membatalkan hasrat pembelian, para Ulama Shariah di bawah AAOIFI [1] menyebut bahawa penjual hanya berhak untuk mengambil dari jumlah Hamish Jiddiyah yang dibayar bertepatan dengan kerugian sebenar yang ditanggung. Manakala jumlah yang berbaki mesti diserahkan semula kepada pelanggan.

Kerugian sebenar itu, contohnya seperti penjual telah menyediakan kontrak jual beli melalui khidmat firma guaman yang melibatkan kos, pelanggan telah menggunakan khidmat professional valuer yang melibatkan kos dan lain-lain. Maka di ketika pelanggan membatalkan hasratnya, penjual berhak mengambil semua jumlah kos yang telah dikeluarkan dari jumlah Hamish Jiddiyah.

Dalam urusan perbankan Islam, ia diamalkan dalam product ‘Murabahah Tiga Pihak‘ dan juga beberapa produk lain separti Ijarah Muntahiyah Bit Tamleek dan Musharakah Mutanaqisah. Dimana pelanggan akan memberikan sejumlah wang kepada bank bagi menunjukkan kesungguhan pelanggan dalam meneruskan proses pembiayaan dengan bank. Ia perlu kerana jika pihak pelanggan membatalkan proses sedangkan pihak bank telah membeli asset yang dikehendaki, pihak bank akan mengalami risiko besar.

2. Selepas Kontrak dimeterai : Ia dinamakan ‘Urboun atau ‘Arboun

Berbeza dengan yang sebelumnya, ‘Urboun adalah sebahagian harga yang diberikan oleh pelanggan selepas kontrak dimeterai. Ia juga adalah sebahagian daripada harga keseluruhan aset yang ingin dibeli.

Dalam istilah biasa, ia boleh disebut sebagai deposit atau down payment.

Cuma sekiranya pelanggan membatalkan hasrat untuk membeli dan sekaligus membatalkan kontrak. Para ulama menyebut bahawa SEMUA jumlah deposit yang dibayar AKAN HANGUS. Sama ada ia dari kerugian sebenar penjual atau tidak. Namun adalah digalakkan jika penjual mampu memulangkan sebahagian wang tersebut atas ihsannya.

Imam Malik tidak mengharuskan ‘Urboun, beliau menggambarkan ‘Urboun seperti berikut :-

Apabila seorang pelanggan berkata kepada penjual :

“Aku akan beri kamu satu dinar dan satu dirham, dan sekiranya aku meneruskan kontrak ini, pembayaran awalku akan jadi sebahagian dari harga, jika aku membatalkannya, semua jumlah yang kuberi akan jadi milikmu”[2]

Dari sudut dalil, hanya terdapat dua dalil dari bab ‘Arboun, iaitu yang menolak ‘Urboun dan mengharuskannya, namun kedua-dua hadis terbabit adalah lemah.

Konsep ‘Urboun hanya dibenarkan di dalam mazhab Hanbali berdasarkan ijma’ para sahabat. Umar al-Khattab dikatakan pernah digunapakai oleh Khalifah Umar al-Khattab dan dipersetujui oleh semua sahabat Nabi yang hidup ketika itu. Gabenor Mekkah di zaman Khalifah Umar pernah membeli sebuah penjara dari Safwan Ibn Umayyah dengan harga empat ribu dirham, dan beliau memberi syarat bahawa jika Umar meluluskan pembelian itu, kontrak akan dimeterai namun jika Umar tidak bersetuju membelinya, Safwan akan diberi empat ratus dirham.[3]

Bagi para ulama kontemporari pula, kedua-dua konsep yang dibincangkan diatas telah disahkan HARUS oleh resolusi Kesatuan Akademi Fiqh Dunia dalam resolsui no 72 (3/8) dan juga resolusi Majlis Shariah AAOIFI, resolusi nombor 5 (7/8)

KEMBALI KEPADA SOALAN

Kembali kepada soalan penyoal, jika pembaca memahami dua konsep di atas, sudah tentu jelas bahawa soalan penyoal jatuh dalam kategori pertama iaitu Hamish Jiddiyah, tatkala itu harus mengambil jumlah deposit yang dibayar sekadar compensate kerugian sebenar sahaja.

Namun saya kurang jelas dengan ayat penyoal

“jika dia menarik diri atau dia akan dikenakan penalti dengan membayar jumlah ansuran bulanan kepada pihak bank sekiranya masih ingin meneruskan pembelian”

Mengapa pula bank ingin mengenakan penaliti ke atas pembeli jika ia ingin meneruskan pembelian? Tiada jelas juga bank siapa yang dimaskudkan, bank yang digunapakai oleh pembeli atau bank penjual?

Apa kaitannya dengan bayaran ansuran bulanan dengan bank? Apa kena mengena penallti dengan bayaran ansuran bank? Oleh itu, saya tidak dapat memberikan ulasan berkenaannya buat masa ini.


Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

26 Sha’ban 1430 H

17 Ogos 2009


[1] Shariah Standard, AAOIFI, Bahrain, 2007, hlm. 68

[2] Al-baji, Al-Muntaqa, 4/158

[3] Ibn Qayyim, Zaadul Ma’ad

Kembara Merentasi Benua Kehidupan

August 16, 2009 at 4:40 pm | Posted in ARTIKEL | Leave a comment

oleh: Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin

Saya tidak suka menulis tentang diri sendiri di ruangan ini. Namun izinkan saya mencoret kali ini seperti mana saya pernah coretkan hari terakhir saya menjadi Mufti Perlis. Tulisan ini adalah tulisan terakhir saya selama berada beberapa bulan di United Kingdom.

Ketika ini, bilik asrama kecil lagi usang yang hampir berusia 200 tahun, yang saya tinggal dalamnya beberapa bulan sebagai ‘orang bujang’, berselerakan dengan barang-barang yang sedang dikemas. Bilik ini terletak dalam bangunan yang dinamakan Old Building, University Of Wales, Lampeter.

Kenapa saya sampai ke sini? Hanya Allah Yang Maha Tahu. Dahulu, saya memang sering berdoa untuk dapat buat sabatikal di UK. Hanya kerana saya sudah pernah tinggal di Negara Arab, harapnya ada sedikit pengalaman baru di negara Barat. Saya tidak pula terbayang di mana universiti saya akan pergi. Sehinggalah saya ‘tercampak’ ke cerok Lampeter yang tenang dan nyaman ini.

Memang, tidak pernah satu hari saya terbayang akan sampai ke daerah yang seperti ini. Namun, saya syukur dan akur atas segala kurnia, kerna hikmah kehidupan menjelma dalam pelbagai rupa dan ruang.


– Gambar Hiasan

InsyaAllah, pada hari ini (Ahad), hari artikel ini diterbitkan adalah hari saya sampai ke Malaysia. Saya membaca semula tulisan lepas saya yang bertajuk Hari Terakhir Saya Sebagai Mufti Perlis. Artikel itupun diterbitkan pada Ahad, hari terakhir saya sebagai Mufti Perlis. Terus selepas itu, saya ke UK.

Ahad yang bermaksud satu adalah hari pertama dalam bilangan hari. Ia sering menjadi hari terakhir saya dalam tugasan. Baik juga, kerana sering memberi saya peluang membuat kesimpulan di ruangan ini. Apapun, Allah mengingatkan kita: (maksudnya)

“..dan demikian itulah hari-hari Kami jadikan ia bersilih ganti antara sesama manusia” (Surah Ali ‘Imran: ayat 40).

Ya! Hari berganti, manusia berubah kedudukan, keadaan dan berbagai lagi. Allah mengubah iklim dan warna kehidupan kita dengan berbagai cara. Kesemua itu menerusi hari-hari dalam perjalanan apa yang dinamakan al-hayat al-dunya atau kehidupan dunia. Maka kita pun sedar, kita adalah kembara yang merentasi benua kehidupan untuk sampai ke satu perhentian yang bernama ‘kematian’. Di sanalah akan bermula alam baru dan cerita baru.

Namun cerita baru itu berkait sepenuhnya dengan diari kembara kita merentasi benua kehidupan ini. Bak kata Nabi s.a.w:

“Ada apa aku dan dunia ini! Tiadalah dunia dan aku ini melainkan seperti seorang pengembara yang berlindung dari panas di bawah sepohon pokok, kemudian pergi meninggalkannya”. (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

Bicara Untuk Semua

Ramai yang bertanya, “selepas ini nak bertugas di mana?”. Saya kata: “di mana sajalah”. Semua orang tahu, sebelum saya menjadi Mufti Perlis, saya pensyarah USM dan saya datang sabatikal pun di bawah USM. Saya hanya jadi Mufti dalam masa dua tahun sebulan. Sebelum itu saya telah hidup tanpa sebarang jawatan yang ‘gah’.

Saya orang kampung, dari keluarga yang teramat sederhana. Sekian lama hidup sebagai rakyat ‘marhaen’ maka persoalan jawatan amat kecil untuk difikirkan. Apa yang utama bagi saya, bagaimana agar pendapat dan pandangan boleh disampaikan. Saya pohon perlindungan dengan Allah dari pena dan lidah saya tidak dirampas orang.


– Gambar Hiasan

Jika pena saya ‘dipatahkan’ atau lidah ‘dipotong’ sehingga saya tidak dapat menulis dan berbicara, saya berharap saya masih mempunyai kekuatan untuk menggerakkan kepala bagi menyatakan tanda setuju atau bantah. Namun, jika dirampas semua, apa lagi yang tinggal bagi sebuah kehidupan ini, melainkan jantung hati yang redha pada yang baik, dan engkar pada yang buruk?!

Dua bulan lepas, saya pulang seketika. Itulah kali pertama saya berada di Malaysia selepas melepaskan jawatan Mufti kerana hari pertama saya meninggalkan jawatan tersebut saya terus terbang ke UK. Saya bersyukur, dalam masa beberapa hari itu, kedua-dua bekas Perdana Menteri kita masih sudi menjemput saya bersembang di pejabat mereka masing-masing.

Demikian juga YAB Timbalan Perdana Menteri. YAB Ketua Menteri Pulau Pinang pun mengajak saya ke kediaman rasminya. Sahabat saya, Ketua Pemuda PAS dan timbalannya juga datang berbual panjang dengan saya. Banyak perkara dan isu dapat kami bertukar-tukar pandangan. Juga YB Penasihat PKR, ada bercakap dengan saya melalui telefon memberitahu beliau akan pulang ke Pulau Pinang dan mengajak saya bersembang jika ada ruang.

Namun, nampaknya masa ketika itu tidak mengizinkan. Apapun, saya bersyukur, saya masih dapat berbicara dengan semua sahabat dan insan-insan ‘utama’ ini. Juga syukur mereka tidak melihat apa jawatan saya, tetapi melihat saya sebagai seorang rakyat dan ‘sahabat’. Saya harap saya dapat kekal atas landasan ini, berbicara untuk semua tanpa kepentingan diri atau parti. Saya akan menyokong apa yang saya yakin baik, dan mengkritik apa yang saya rasa tidak benar atau tidak wajar. Jiwa kita akan merasa lapang dan bahagia apabila kita bebas dari ketaksuban atau fanatik.

Tawakkal

Hidup ini bagaikan lautan yang luas. Kita hanyalah perahu kecil yang sedang menongkah gelombang. Lihatlah betapa ramai yang ‘gah’ dengan kedudukan dan jawatan mereka semalam, hari ini tiada lagi kemegahan itu. Siapa yang dapat memastikan kedatangan hari esok membawa bahagia kepadanya?!

Sebagai muslim, untuk merentasi benua kehidupan ini, tiada lain yang dapat kita bertaut melainkan ‘at-tawakkal ‘ala Allah’ atau bergantung harapan kepada Allah. Jiwa apabila benar-benar bergantung dan merintih harapan kepada Allah, keajaiban hidup akan berlaku tanpa diduga. Setiap mereka yang melalui hakikat tersebut akan dapat merasai kebenaran kata-kata ini.

Itulah sebabnya mengapa begitu banyak ayat al-Quran dan Sunnah menyuruh kita di samping usaha hendaklah bertawakkal. Cumanya, tawakkal adalah perkataan yang mudah disebut, tapi sukar untuk dihayati dalam ruh dan kehidupan. Ramai yang menyebutnya, tidak ramai yang diresapinya dalam merentasi perjalanan ini. Bacalah ayat-ayat al-Quran berkaitan tawakkal, ia akan membawa kita ke suatu alam yang penuh keyakinan dan kelapangan jiwa dan perasaan.

Bekalan

Saya datang ke UK untuk sabatikal seperti mana kebanyakan pensyarah universiti lakukan. Saya tinggalkan jawatan mufti. Saya cuba memahami apa yang barangkali saya belum lalui sebelum ini. Bak kata penyair, Abu Firas al-‘Amiri yang dikenali dengan Majd al-‘Arab:

“Berpisahlah, nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan. Mengembaralah di bumi, nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu. Singa jika tidak meninggalkan hutannya, tidak akan garang. Anak panah jika tidak meninggalkan busarnya tidak akan mengena sasaran”. (Fawat al-Fawayat 3/87, Beirut: Dar al-Sadir).

Setiap kali kita mengembara, kita melihat sesuatu yang baru yang jika pun tidak mengubah hidup, ia pasti memberi kesan. Bahkan dalam sejarah al-Imam al-Syafi’i, beliau mengubah banyak fatwanya semasa di Iraq, apabila melihat situasi dan perkara baru di Mesir. Sehingga pandangan beliau dibahagikan kepada qaul qadim (pendapat lama) dan qaul jadid (pendapat baru).

Beberapa tokoh revivalist Mesir berubah ketika melawat Negara Barat dan begitulah berbagai sejarah manusia berubah disebabkan kembara. Seorang muslim pastinya tidak berubah prinsip Islamnya, tetapi mungkin akan berkembang beberapa tafsiran dan ruang wacananya. Apa yang lebih penting, saya sudah merentasi satu tempoh waktu yang direncanakan, saya harap saya memperolehi sesuatu.

Hidup adalah kembara. Semua kita pasti kita akan sampai ke satu destinasi yang bernama kematian. Cumanya, dalam kembara di benua yang luas ini, setiap kita melalui denai, lurah, lorong, lembah, jalan dan dataran yang mungkin tidak sama. Namun perhentiannya hanya satu, kita akan mengadap Tuhan Yang Maha Adil.

Perjalanan pasti akan berakhir. Cuma yang kita sedang runsingkan, bagaimana ia berakhir. Berbagai tempoh dan detik kita akan tempuhi, namun tiada yang lebih indah daripada perasaan bergantung harap kepada Allah. Benua kehidupan terlalu luas dan menakutkan. Banyak kejahatan, juga berbagai kebaikan. Moga Allah selamatkan kita semua dalam meneruskan kembara hidup.

sumber: Dr MAZA

SEMINAR PENGHAYATAN RAMADHAN 1430H/2009M

August 12, 2009 at 6:24 am | Posted in IKLAN | Leave a comment

Agenda Program

8:00 –9:00 pagi Pendaftaran

9:00 –9:45 pagi Kesan Puasa Terhadap Pembentukan Peribadi Muslim

Ustaz Zaidi Muhammad Jalil

Timbalan Yang-Dipertua ISMA Melaka

Pengajar MRSM Alor Gajah

9:50 – 10:20 pagi Pembukaan & Perasmian Majlis

10:20-10:35 pagi Persembahan Nasyid

10.40-11.10pagi Minum Pagi

11:15-12:15 tghari Fiqh Ramadhan

Ust Ahmad Zainal Abidin,

Yang-Dipertua ISMA Melaka

Pensyarah, Universiti Multimedia Melaka

12:15-1.15 tghari Soal-jawab Isu Ramadhan

1:15-1.30 ptg Majlis Penutup

1.30 petang Solat Zuhur dan bersurai.

Demonstrasi: Sertailah Jika…..

August 11, 2009 at 4:32 am | Posted in ARTIKEL | Leave a comment

demo

Demonstrasi ialah tunjuk perasaan yang dilakukan dengan cara berkumpul beramai-ramai dan berarak sebagai tanda protes terhadap sesuatu isu. Orang yang menyertai demonstrasi tidak turun padang semata-mata untuk berkumpul dan berarak tanpa tujuan. Di sebalik tindakan mereka, ada suara hati yang mahu didengari dan pandangan yang mahu diambil perhatian pihak tertentu. Atau dengan kata lain, ada objektif yang hendak dicapai. Maka difahami bahawa demonstrasi hanya wasilah atau pendekatan untuk menyuarakan pandangan secara jama’ie.

Jadi, tinjauan terhadap hukum demonstrasi mestilah mengambil kira ia sebagai satu wasilah. Jangan memandang demonstrasi secara pendek, lalu menyimpulkan begini: “Demonstrasi tidak pernah dilakukan oleh Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam. Apa yang tidak dilakukan oleh baginda adalah bidaah. Natijahnya demonstrasi dihukum sebagai bidaah”.

Kaedah ‘bidaah’ tidak tepat diaplikasikan dalam isu demonstrasi. Untuk penjelasan perkara ini, boleh ditinjau definisi bidaah yang diungkapkan oleh sarjana Islam, Al-Syatibiy. Iaitu: Bidaah ialah satu cara yang direka-reka dalam agama, menyerupai syariat, tujuan dilakukannya untuk membuat suatu yang extra dalam beribadah kepada Allah Subhanahu Wataala.

Hukum demonstrasi mesti mengambil kira ia sebagai WASILAH. Dan wasilah untuk mencapai sesuatu objektif bukanlah berbentuk tabbudiy atau tauqifiy. Dengan kata lain, Syarak tidak menghadkan cara dan kaedah khusus untuk mencapainya. Ia kembali kepada hukum asal iaitu harus.

Cukuplah untuk mengatakan harus demonstrasi hanya dengan hujah bahawa tidak ada dalil dari Quran dan Sunnah yang mengharamkan berkumpul dan berarak untuk meyuarakan pandangan.

Namun terdapat dua perkara yang mesti diambil kira.

1) Apakah objektif diadakan demonstrasi?
2) Apakah demonstrasi mengandungi unsur haram?

Objektif Penganjuran Demonstrasi

Secara prinsipnya, terdapat kaedah yang masyhur iaitu “Wasilah mendapat hukum maqasid (objektif)”. Mana-mana perbuatan yang menjurus kepada suatu yang haram, maka ia menjadi haram, sekali pun perbuatan itu pada awalnya tidak haram.

Contohnya, membeli dan menjual parang tidak dilarang oleh Islam. Tetapi jika pembelian itu bermotifkan jenayah rompakan sebagai contoh, maka penjualan dan pembelian parang dalam kes ini adalah haram. Kerana wasilah mengambil hukum maqasid.

Begitulah demonstrasi. Jika motif demonstrasi adalah perkara maksiat maka turun padang berdemo pun satu maksiat. Contohnya, jika ada pihak menganjurkan demonstarsi mendesak supaya Kerajaan membenarkan orang Islam murtad, hukum menyertainya haram. Kerana objektif yang haram menatijahkan wasilah yang haram.

Jika objektif demonstrasi diharuskan syarak atau digalakkan syarak, contohnya berdemo membantah kumpulan yang menghina Islam, maka hukum berdemo dalam situasi ini perlu dilihat aspek kedua, iaitu:

Apakah Demonstrasi Mengandungi Unsur Haram?

Jika penganjuran demonstrasi disertai unsur-unsur maksiat, maka haram menyertainya. Ataupun, jika aktiviti demonstrasi pasti akan membuka ruang kepada berlaku maksiat, maka haram menyertai demonstrasi seperti ini.

Sebaliknya, jika demonstrasi dilakukan dengan menjaga tata-tertib syariat, dan menunaikan hak-hak yang ditetapkan Islam ketika berada di jalanan, maka hukumnya kembali kepada hukum asal wasilah iaitu harus.

Kesimpulan

Tidak salah menyertai demonstrasi, JIKA:

1) Objektif yang hendak dicapai melalui demonstrasi tidak bercanggah dengan syrariat.

2) Pengajur dan peserta demonstrasi dapat menjaga hak-hak jalanan yang digariskan dalam hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, iaitu:
– Tidak menimbulkan kesusahan kepada orang lain.
– Menjawab salam apabila disapa.
– Menyuruh kebaikan.
– Mencegah kemungkaran.

3) Tidak disertai dengan perbuatan maksiat lain, seperti:
– Percampuran bebas lelaki dan perempuan.
– Perempuan keluar dengan pakaian yang tidak syar’ie.
– Mengeluarkan perkataan atau memaparkan tulisan maki hamun dan mencarut.
– Menyerupai orang Musyrikin contohnya dari sudut pakaian.
– Merosakkan harta benda awam dan orang lain.

4) Demonstrasi tidak menyebabkan berlaku mudarat yang lebih besar. Kerana Islam menutup pintu-pintu kemudaratan.

Sekian.

Abu Umair,
16 Syaaban 1430.
Madinah Munawwarah.

Sumber: Abu Umair

PTPTN Baru Berasaskan Ujrah : Ulasan Saya

August 11, 2009 at 3:53 am | Posted in ARTIKEL | Leave a comment

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

ptptnpic.jpg

Ada yang bertanya saya berkenaan pengumuman rasmi PTPTN yang mengkhabarkan pertukaran konsep pinjaman sebelum ini yang berasaskan caj perkhidmatan (peratusan tertentu disandarkan kepada jumlah pinjaman dan baki setiap bulan) kepada konsep ujrah.

Konsep ini telah diluluskan oleh Jawatnkuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam pada 28 Julai 2008.

Atas dasar itu, saya boleh mengucapkan tahniah kepada PTPTN atas perubahan terbaru yang dilakukan. Walaupun konsep baru tersebut masih boleh dibincangkan, namun ia adalah lebih baik berbanding konsep caj perkhidmatan sebelum ini yang tidak disahkan oleh mana-mana majlis Syariah, selain kejelasan unsur riba dalam kiraannya.

Apa yang paling menonjol dalam kiraan terbaru adalah perbezaaan peratusan yang dikenakan kepada pelajar, dahulu dikenakan 3 % dari jenis kiraan ‘reducing balance’ atau 3 % dari hutang berbaki yang jelas adalah RIBA, ia juga sama dengan cara kiraan riba oleh bank-bank konvensional.

Dengan konsep ujrah sekarang, caj telah diturunkan kepada 1 % dan ia pula bersifat flat dan tidak lagi dikira berdasakan baki bulanan pinjaman. Secara umumnya, ia jauh lebih murah berbanding cara kiraan sebelum ini. Menurut statisik perbandingan dari petikan akhbar berikut (buka halaman 15 ), penurunan adalah sebanyak 47 – 48 %.

UJRAH

Untuk pengetahuan pembaca, ‘Ujrah’ adalah perkataan di dalam bahasa arab yang membawa erti “upah”. Ia mempunyai kaitan dengan istilah ‘Ijarah’ iaitu sewa, kerana ijarah juga ada satu jenis dari upah, iaitu upah atas manfaat yang diberikan. Contohnya, sewaan rumah, beerti upah atas manfaat rumah yang disewakan. Ujrah juga boleh diletakkan di atas sesuatu tugas dan kerja, lalu ia dinamakan ‘gaji’ bagi para pekerja tetap di institusi awam dan swasta. Ia juga boleh tergolong dalam nama ‘komisyen’ jika diletakkan kepada sebuah kontrak wakil (agency) seperti seorang broker tanah yang mengutip upah atau komisyen atas usahanya menjuakan tanah pemilik. Semua konsep ujarh dalam setiap kontranya mempunyai tatacara dan syaratnya agar ia dianggap sah dan halal di sisi syara’.

Justeru, apakah perbezaaan di antara ‘upah’ yang halal dan ‘caj perkhidmatan’ yang haram?

Secara dasarnya, ia boleh jadi sama dan boleh berbeza bergantung kepada cara dan formula kira-kiranya. Melihat kepada formula kiraan antara keduanya, Alhamdulillah terdapat perbezaan tetapi ada yang masih sama.

YANG BERBEZA

Bagi konsep ujrah yang terbaru, formula kiraannya adalah :

Upah = Jumlah pembiayaan diluluskan x kadar upah x tempoh bayaran balik

Contoh, jika sekiranya pelajar meminjam sebanyak RM21,000, maka kadar upah adalah satu peratus setahun, UNTUK TEMPOH BAYARAN SEMULA 10 TAHUN, maka jumlah upah adalah:-

Upah = RM21,000 x 1% x 10 (tahun)

= RM 2,100

Maka jumlah keseluruhan yang akan ditanggung atau perlu dibayar balik oleh pelajar dalam tempoh 10 tahun adalah : RM21,000 + RM 2,100 = RM23,100

Jumlah ini jauh lebih kecil berbanding cara kiraan caj perkhidmatan yang akan menghasilkan jumlah RM25,116 iaitu dengan nilai RM 4,116 jumlah caj perkhidmatan ribanya.

APA YANG SAMA DAN SEPATUTNYA BERBEZA JUGA

Walaupun tahniah diucapkan, pintu kritikan ilmiah, pembaikpulihan dan cadangan tidak tertutup semestinya, malah ia patut sentiasa digalakkan bagi mengembangkan kefahaman ilmu muamalat Islam.

Justeru, sekalipun cara kiraan ini kelihatan murah dan baik, serta TELAH disahkan oleh Jawatankuasa Fatwa Malaysia, cara kiraan ini tetap tidak berjaya menembusi piawaian hukum yang diputuskan oleh para ulama antarabangsa. Ini adalah kerana cara kiraannya masih terdapat yang sama dengan cara kiraan riba sebelum ini. Iaitu pada sandaran caj upah. Dahulu ia disandarkan kepada jumlah pinjaman, dalam konsep ujrah terbaru juga disandarkan kepada jumlah pinjaman.

Sekadar ingatan kembali, di dalam hukum Islam, pemberi pinjaman sama ada individu, institusi kewangan swasta atau kerajaan, TIDAK BOLEH mengenakan sebarang caj kewangan kepada peminjam khususnya dari jenis peratusan yang disandarkan kepada jumlah pemberian pinjaman. Berubah dengan berubahnya jumlah pemberian pinjam.

Namun cara kiraan yang diguna pakai oleh PTPTN ‘ujrah’ yang baru masih disandarkan kepada jumlah atau nilai pinjaman yang diberikan. Selain atas dasar kefahaman nas, para ulama antarabangsa melarangnya untuk mengelakkan caj upah ini menjadi helah kepada riba (helah ribawiyah) yang asalnya caj tambah kepada pinjaman kerana tempoh (time value of money). Kerana dari sudut konsep dan jurus pandangan ekonomi, kedua-dua jenis caj riba dan upah itu adalah sama. Jalan keluar yang paling kukuh adalah TIDAK MENJADIKAN jumlah pinjaman sebagai sandaran untuk mengira upah.

Menurut keputusan Majlis Fiqh Antarabangsa dan lain-lain majlis Shariah yang berautoriti tanpa kepentingan tertentu di mana-mana syarikat dan institusi kewangan di seluruh dunia, caj yang dibenarkan dikenakan kepada peminjam hanyalah kos sebenar yang lahir dari urusan pemberian pinjaman sahaja.Ia tiada kaitan dengan nilai pemberian pinjam.

Cara kiraan caj atau kos sebenar itu menurut ijtihad ulama antarabangsa adalah berdasarkan formula berikut[1]:-

Ujrah = Actual Administrative Expenses During   The Year x 100

Average Asset During The Year

Untuk mendapatkan average asset during the period berikut formulanya :

Average asset = A1 + A2

2

Nota Keterangan

A 1 : Total asset at beginning of the period

A 2 : Total Asset at the end of the period

Cara inilah yang juga diiktiraf di Pakistan dan ulamanya, serta diamalkan bagi sebahagian jenis pinjaman di sana. Cara kiraan ini tidak meletakkan sebarang ikatan kepada jumlah pinjaman yang diberi. Ia lebih menepati ijtihad majoriti ulama sedunia.

KESIMPULAN

Apapun, yang pasti para pelajar Islam kini boleh menarik nafas lega kerana harga yang lebih murah dan kedua, ia TELAH disahkan oleh sekumpulan ulama Malaysia. Justeru, tiada lagi sebarang tanggungan spiritual yang harus mereka galas apabila mengambil pinjaman PTPTN. Saya peribadi, saya mengucapkan tahniah atas usaha dan kesungguhan untuk melakukan perubahan. Dan bagi Jawatankuasa fatwa yang meluluskan, kita harapkan ijtihad mereka diterima di sisi Allah, jika tidak dua pahala, satu pahala masih milik mereka inshaAllah.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

16 Sha’ban 1430 H

08 Ogos 2009

Next Page »

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.